Borgåbladet &  Östra Nyland

Pedagogiska pusselbitar

Katarina Rejman bloggar om stort och smått som gäller skola, utbildning och andra pedagogiska frågor.

Vem skriver för hand?

Jag var i Österbotten senaste vecka för att prata om modersmålsundervisning och läroplan. Jag är speciellt intresserad av läroplanens tomrum, dvs. av det som inte beskrivs, metoderna, litteraturvalen, livskunskapsdimensionen osv. Lärarna ville diskutera typbokstäverna. Det visar hur verkligheten i klassrummet kan skilja sig från byråkratens högtflytande visioner. Nåja, vi hann diskutera bäggedera, och modersmålslärare är väldigt intresserade av metoder och texter. Och handskriften bekymrar inte bara modersmålslärare. Ute i samhället har jag flera gånger under veckan stött på frågan. Vad händer om förmågan att skriva för hand försvinner? Kan någon skriva vackert för hand mera? Jag tror vi nu skall hålla begreppen i sär när vi pratar om framtidens skrivförmåga. Att kunna skriva innebär att (och nu förenklar jag verkligen) kunna uttrycka sig i text, dvs. att transformera sina tankar till text. Det gör de flesta av oss snabbare, smidigare, lättare med hjälp av teknisk utrustning. Det är fullt möjligt att vi just nu har en generation unga i skolan som inte kommer att träna sin handksrift tillräckligt mycket för att kunna skriva längre, läsliga texter för hand. De har och kommer att ha tillgång till datorer och pekplattor. Man kan ju undra om de någonsin kommer att behöva skriva längre läsliga texter för hand? Vi har ju äntligen kommit så långt att vi sett ett datum för när studentexamen skall skrivas på dator; våren 2014. Så vad förlorar vi om människor inte kan skriva för hand? Naturligtvis kan vi inte låta det gå dit hän att vi inte mera lär ut och tränar handskrift i skolan. Vi kan ju faktiskt hamna i situationer då det inte finns tillgänglig teknik. Men ändå, skall  modersmålstimmarna i de lägre årskurserna användas till att träna handskrift, vilket är mekaniskt och tråkigt, när det eleverna verkligen behöver i en komplicerad värld, är förmågan att skriva egna, goda texter i olika genrer? Det finns forskning som visar, att elever som får börja skriva på dator har en helt annan skrivutveckling än de som först måste kämpa med att forma bokstäverna. När den lilla eleven väl skrivit skrivhäftet fullt med bokstäver, har kanske skrivlusten flugit sin kos.

Rekommendera


Skriven av: Katarina Rejman | 07.05.2011 04:58:20

Comments are closed.