Borgåbladet &  Östra Nyland

Pedagogiska pusselbitar

Katarina Rejman bloggar om stort och smått som gäller skola, utbildning och andra pedagogiska frågor.

Inte uppkopplad!

Jag sitter på jobbet och känner mig isolerad. Jag får inte tag på folk. De är på semester! Men jag är inte på semester, och jag vill få saker gjorda. Alltså får jag lugna ner mig, och spara allt planerande och samarbetande till efter semestern. För jag kan ju inte fylla folks e-post med ideer och förslag, eller hur? E-post fungerar liksom inte så, att jag kan slänga iväg en halvtänkt tanke, och sen vänta tre veckor på svar. Ännu mindre funkar det för mottagaren, som skall städa i sin postlåda efter semestern, och kanske hittar mina halvtänkta tankar. Nej, nu gäller det alltså att ta till andra arbetsmetoder. Jag läser. Det går långsamt, kräver eftertanke, känns onyttigt. Alltså blir jag frustrerad. Men eftersom jag inte får tag på folk, och eftersom jag inte har semester, får jag väl lov att läsa då. Och när jag läst en dag, märker jag att det visst är rätt långsamt, och ger upphov till en massa tankar, men jag tror inte det är onyttigt. Jag läser läroplansteori, och teorier om andraspråksinlärning. Och jag får ideer, och tankar, och kanske jag utvecklar mitt eget tänkande, och kanske jag fördjupar mina kunskaper.Så efter en rätt hetsig vår känns det egentligen ganska bra att lära sig långsamhet igen, och det innan semestern ens börjat.

Rekommendera


Skriven av: Katarina Rejman | 12.07.2011 10:35:45

Comments are closed.