Borgåbladet &  Östra Nyland

Pedagogiska pusselbitar

Katarina Rejman bloggar om stort och smått som gäller skola, utbildning och andra pedagogiska frågor.

digitala prov och lärmiljöer

Nu handlar det väldigt mycket om digitalisering; digitala prov, digitala prov i studentexamen 2014 (?), datorer, pekplattor, Intelligent på tangent osv. Sociala medier i skolan? Öppet nät, trådlöst nät, twitter och wikir och öppenhet. I skolorna hänger den tekniska utrustningen inte med. Många skolor har datasalar med fasta datorer. Sällan kan en lärare ockupera datasalen för många lektioner i sträck med samma grupp. Det blir alltså svårt att använda datorena på ett naturligt, återkommande sätt, och därför blir det så konstigt och annorlunda då man någon gång kommer in i datasalen. Sen vet jag att många lärare är bekymrade över att det är svårt att få sina elever att koncentrera sig på uppgifterna, om de har tillgång till nätet. De unga är fenomenala på multitasking: De skriver på ett moddaarbete, facebookar, chattar, kollar youtube, googlar ord, lyssnar på musik, allt på en gång. Dessutom pratar de, frågar, tänker, översätter…Men är det nu sist och slutligen så nytt det här med multitasking? Jag satt på ett möte i dag, där vi diskuterade just digitala prov. Samtidigt hann min bänkgranne kolla följande bänkgrannes tröja, och skissa mönstret och räkna maskorna. Utan att tappa greppet om det vi egentligen sysslade med. Själv kan jag sällan försjunka  i någon uppgift alltför långa stunder. Upp och vandra, koka kaffe, gå på tuppen, titta ut genom fönstret, kolla e-post, telefon…Så fastän skolorna alldeles säkert behöver mycket utrustning i framtiden, hårdvara, så behöver vi nog väldigt mycket padagogik ocg didaktik kring denna digitalisering. Hur gör vi? Varför? Vad är mervärdet? Fortfarande måste lärare vara närvarande och leda jobbet i skolan. Men metoderna skall givetvis utvecklas, och tekniken användas där den ger mervärde!

Rekommendera


Skriven av: Katarina Rejman | 16.05.2011 13:56:59

digitala prov och lärmiljöer har 2 kommentarer
  1. marianne green skriver:

    Skönt att höra att detta är ett vanligt beteende och går att hantera. Personligen tycker jag se mig generationsklyftan just kring detta år. Före 2011 kunde man fortfarande räkna med att eleverna höll sig på arbetssidorna på datorerna. I år har det blivit märkligt svårt bland skolans yngre elever. De diskuterar för dem aktuella saker ex. Timo Soinis ”jytky” etc.. slår upp det på nätet och roar sig. Detta bara ett exempel. Som du Katarina säger gör de en hel del saker samtidigt. Visst ser jag hur facebooken stängs när jag närmar mig, tack och lov, men arbetet blir ändå gjort. Hur bra det blir är en annan sak. Om du verkligen ska fördjupa dig i ett arbete med massor av information behöver du fokusera dig. Wikipedia gör mig orolig och frustrerad. Häromdagen kunde hela dataklassen, som sökte uppgifter om Libanon, på wikipedia läsa att ”xx är en retarde”. Då hade en pojke i klassenlyckats sätta till text i artikeln. Den försvann efter några minuter. Jag vet ännu inte i denna dag om pojken själv tog bort den eller om någon av wikipedias redigerare stod för arbetet.
    Som lärare i datasalen får man vara på alerten

    • Katarina Rejman skriver:

      Ja, lärare i dag får verkligen tänka till, inser jag. Antagligen måste man sätta en hel del tid på nätetikett osv. Jag oroar mig ibland för hur de här unga blottar sig själva på nätet, utan att inse att kanske framtida arbetsgivare osv. kan hitta bilder etc. Och det där med multitasking- hur skall man tänka om det. Nu behövs forskning, diskussion och fortbildning.

      Skön sommar till dig! Katsu